Afaziológia
![]() |
Analýza porozumenia viet v slovenčine |
|
Test je zameraný na vyšetrenie porozumenia viet v slovenskom jazyku. Pozostáva z lexikálnej časti a časti venovanej vetám.
Umožňuje analyzovať vplyv rôznych lingvistických faktorov na porozumenie, napr. vplyv syntaktickej konštrukcie, dĺžky vety,
poradia sémantických rolí, prítomnosti morfologického kľúča na začiatku vety. Zároveň identifikuje aj charakter nesprávnych
odpovedí: či je problém v priraďovaní sémantických rolí alebo skôr v priradení modifikujúcej frázy jednému z účastníkov deja.
Okrem toho ponúka porovnanie výkonu vyšetrovanej osoby s priemerným výkonom respondentov rovnakého veku, vzdelania a pohlavia
v prípade dospelých a rovnakého veku, pohlavia a vzdelania matky v prípade detí od 6 do 10 rokov, ako aj posúdenie jeho výkonu
pomocou percentilových noriem. Autormi testu sú Jana Marková, Zsolt Cséfalvay, Marína Mikulajová a Miroslava Schöffelová.
| ||
![]() |
Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých |
|
Kapitoly:
Editori
|
||
![]() |
Neurodegenerativní onemocnění |
|
Prakticky zameraná publikácia je určená neurológom, psychiatrom, geriatrom, psychológom, logopédom a ďalším záujemcom o problematiku
neurodegeneratívnych ochorení.
Súhrnný pohľad vymedzuje definíciu a základné charakteristiky neurodegenerácií. Prehľadne a prakticky sú diskutované etiopatologické, klinické, neuropsychologické a neuroradiologické aspekty spolu s neuropatologickými nálezmi u najčastějších ochorení: mierna kognitívna porucha a Alzheimerova choroba, demencia s Lewyho telieskami, frontotemporálne demencie, progresívna afázia, Parkinsonova choroba, Huntingtonova choroba, progresívna supranukleárna obrna, kortikobazálna degenerácia, multisystémové atrofie, ochorenie motorického neurónu, prionové ochorenia a veľa ďalších. Pozornosť je venovaná terapeutickým prístupom spoločným pre prejavy demencie a parkinsonizmu (farmakologické i nefarmakologické intervencie, liečba komplikácií, preventívne možnosti) i špecifickým prístupom u jednotlivých ochorení. Autorom troch kapitol je prof. Zsolt Cséfalvay: Poruchy reči pri neurodegeneratívnych ochoreniach, Primárna progresívna afázia, Komunikácia s pacientom s neurodegeneratívnym ochorením. |
||
![]() |
Demencia |
|
Publikácia venovaná aktuálnej a tiež naliehavej téme demencie je napísaná kolektívom autorov lekárov a logopédov. Podrobne popisujú v
samostatných kapitolách rôzne typy demencií, ktorých prevalencia sa vekom zvyšuje v súčasnej starnúcej populácii. Publikácia má 180 strán
rozdelených do siedmich kapitol.
Autori opisujú najčastejšie typy demencií: Alzheimerovu chorobu (Vavrušová), demenciu s Lewyho telieskami (Mátéffyová), dementiu paralytica (Trebulová, Forgáčová), frontotemporálnu lobárnu degeneráciu (Šutovský). Kráľová, Vajdičková predstavujú hodnotiace škály v diagnostike a diferenciálnej diagnostike demencií. Posledná kapitola knihy sa venuje účinkom doplnkov výživy na kognitívne funkcie. Autormi najrozsiahlejšej kapitoly publikácie s názvom „Narušená komunikačná schopnosť pri demencii“ sú logopédi (Cséfalvay, Marková, Hrubá). Pri jej vytváraní sa im podarilo zosumarizovať veľké množstvo aktuálnej a relevantnej literatúry. V súčasnosti nie je v slovenskej logopédii spracovaná problematika narušenej komunikačnej schopnosti pri demencii a práve z tohto dôvodu predstavuje táto kapitola súhrn najpodstatnejších informácií o kognitívno-komunikačných poruchách pri tomto ochorení. Ponúka teoretický koncept spracovania jazykovej informácie nielen na úrovni slova, ale aj na úrovni vety a textu. Zároveň poskytuje informácie, ako sa prejavujú deficity spracovania jazykovej informácie na jednotlivých úrovniach pri demencii. Autori v tejto kapitole venujú pozornosť popisu prejavov narušenej komunikačnej schopnosti pri jednotlivých druhoch demencie (Alzheimerova choroba, vaskulárna demencia, frontotemporálna lobárna degenerácia, demencia s Lewyho telieskami a Parkinsonova choroba s demenciou). Časť diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti pri demencii sa zameriava na diagnostiku kognitívnych deficitov a tiež jazykových a rečových procesov. Autori stručne popisujú vhodné a citlivé diagnostické nástroje na zachytenie spomínaných deficitov. Najpodstatnejšie informácie sú zhrnuté v tabuľkách a grafoch čo sprehľadňuje a zjednodušuje čítanie tejto publikácie. Kniha je venovaná najmä lekárom, špeciálnym pedagógom, psychológom a logopédom, ale aj iným odborníkom. Veľkým prínosom je práve pre logopédov, ktorí sa venujú pacientom s neurogénnymi poruchami komunikácie, medzi ktoré patrí aj narušená komunikačná schopnosť pri demencii Mgr. Júlia Čunderlíková, Katedra logopédie, PdFUK
|
||
![]() |
Kognitívne funkcie a ich rehabilitácia v klinickej praxi 2 |
|
Do rúk logopédov, lekárov, psychológov, liečebných pedagógov a špeciálnych pedagógov sa
dostáva nová publikácia, ktorá obsahovo nadväzuje na prvú časť úspešnej publikácie „Kognitívne
funkcie a ich rehabilitácia v klinickej praxi“. Klinická logopédka Veronika Šteňová a
neurofyziologička Daniela Ostatníková pripravili pre prax publikáciu, ktorá opäť veľmi prístupným
spôsobom približuje čitateľom zložité fenomény fungovania mozgu.
V teoretických kapitolách prof. MUDr. Daniela Ostatníková, PhD. informuje čitateľov o vývine
mozgu, o vyšších nervových funkciách s akcentom na emócie, sociálnu kogníciu, akademickú
inteligenciu a kreativitu. Osobitnú pozornosť venuje aj špecifickosti hemisfér v mozgových
funkciách a lateralite frontálneho laloka. Je to oblasť, ktorej sa autorka dlhé roky výskumne
venuje a preto môže ponúknuť moderný pohľad súčasného vedeckého poznania na vývin
kognitívnych funkcií človeka a ich vzájomnú prepojenosť.
PhDr. Veronika Šteňová, PhD. rozšírila pôvodný intervenčný arzenál o množstvo nových úloh
(vo forme štruktúrovaných pracovných listov). Aj v tejto časti je krátky súhrn informácií, ako
postupovať pri práci s týmito pracovnými listami. Novinkou druhej časti sú pracovné listy,
ktoré sú zamerané na rozvoj kreatívneho myslenia v súvislosti s komunikačnými schopnosťami klienta.
Hoci od vydania prvej časti publikácie „kognitívnej rehabilitácie“ uplynuli len dva roky, autorkám sa
podarilo získať mimoriadne cennú spätnú väzbu od kolegýň a kolegov z klinickej praxe. Otázky a
pripomienky z praxe preto formulovali do niekoľkých otázok (prakticky aj teoreticky orientovaných),
na ktoré potom odpovedajú, čím sa snažili ešte presnejšie usmerniť tých, ktorí tento materiál budú
aplikovať v praxi.
prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD. |
||
![]() |
Afázia – príručka pre rodinných príslušníkov pacienta s afáziou
Publikácia je prvou tohto druhu na Slovensku, má pomôcť lepšie porozumieť pacientovi s afáziou. Príručka ponúka niekoľko
základných informácií o afázií, podstatnú časť tvorí veľké množstvo cvičení so širokou paletou úloh, ktoré sú zostavené tak,
aby boli zrozumiteľné aj pre širokú verejnosť.
Súbor 600 pracovných listov, ktorý sa nachádza na priloženom CD je rozčlenený na 5 častí. Prvé 4 časti obsahujú terapeutické postupy pri poruchách porozumenia slov, poruchách produkcie slov, poruchách písania a čítania na úrovni slov, viet a súvislého textu. 5 časť obsahuje cvičenia na úrovni porozumenia a produkcie viet a krátkych textov. Súčasťou CD sú i prílohy, v ktorých sa nachádzajú pomocné slová k vybraným cvičeniam. Publikácia je určená rodinným príslušníkom, ale aj logopédom, ktorým môže uľahčiť prácu, ale najmä spoluprácu s rodinou pacienta s afáziou. |
|
![]() |
Faktory ovplyvňujúce lexikálne vyhľadávanie v pomenovaní obrázkov
|
|
![]() |
Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders |
|
![]() |
Diagnostika, klasifikácia, terapia
Často sa strávame s ľuďmi bez rozdielu veku, korí stratili schopnosť rozumieť reči, stratili vlastne to,
čo ich robí ľuďmi - reč. Proces obnovy tejto schopnosti si nevyhnutne vyžaduje vedenie vysoko kvalifikovaných
špecialistov. Autorka knihy si uvedomuje túto skutočnosť a v rámci problematiky chce oboznámiť odbornú
verejnosť ( klinických logopédov,psychologógov, neurológov, psychiatrov )a ďalších s vedeckými základmi
školy A.R. Luriju, zakladateľa neuropsychológie a jeho nasledovníkov(Ľ.S. Cvetkova). Kniha mapuje spracovanie
problematiky afázie od diagnostiky cez jej klasifikáciu až po terapiu a jej efektivitu. Obsahuje aj obrazovú
prílohu, ktorá je koncipovaná tak, aby poslúžila pri práci s dospelými aj detskými pacientmi.
|
|
Terapia afázie
Monografia je prvým a zároveň významným podnetom v riešení problematiky terapie afázie na úrovni
viet v našich podmienkach. Jednotlivé kapitoly dokumentujú súčasný stav v oblasti diagnostiky a
terapie jazykových deficitov na úrovni viet. Samotný výklad je doplnený ilustráciou prípadových
štúdií z praxe. Táto kniha ponúka iný pohľad na jazykové deficity pri afázií. Je určená nielen
študentom logopédie a logopédom, ale aj všetkým tým, ktorí majú záujem pomáhať ľuďom s afáziou.
|
||
Terapie afázie - Teorie a případové studie
Publikácia prináša prehľad teoretických koncepcií afázie, prehľad metodík hodnotenia resp. diagnostiky
afázie a predovšetkým popis terapeutických postupov s ilustráciou jednotlivých prípadových štúdií pacientov
s variabilnými deficitmi. Kniha je určená najmä klinickým logopédom, ale i psychológom, lekárom, rehabilitačným
pracovníkom a rodinným príslušníkom pacientov s afáziou.
|
||
Adult Language Disorders. Integrating Cognitive Neuropsychology, Neurology, and Rehabilitation
Monografia obsahuje informácie napísaných najvýznamnejšími odborníkmi z oblasti afaziológie. Kniha má 7
častí: čítanie, písanie, pomenovanie, sémantika, porozumenie hovorenej reči, spracovanie viet a iné
modely a terapie. Algoritmus kapitol je nasledovný: kognitívne modely daných procesov, neuro-anatomické
koreláty, diagnostika a terapeutické postupy. Kniha je vhodná je študentov, ale najmä pre odborníkov
(výskumných a klinických pracovníkov) z afaziológie.(autor recenzie: Doc. PaedDr. Zs.Cséfalvay PhD.)
|
||
Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders |
||
Introduction to Augmentative and Alternative Communication
Oproti americkým publikáciám, v ktorých je v istom slova zmysle akcentovaný "technický aspekt" náhradnej
komunikácie (náhradné komunikačné systémy a moderné prístroje, pomocou, ktorých môžu komunikovať aj tí,
ktorí predtým, boli odsúdení na "nekomunikovanie"), v monografii nórskych autorov je akcent položený na
podstatnejšiu oblasť: na charakteristiku a mechanizmy ťažkých porúch komunikácie rôznej etiológie, na
diagnostiku existujúcej komunikácie a zistenie aktuálnych potrieb a na spôsob a proces učenia, ako
komunikovať novým spôsobom. Monografia S. von Tetzchnera je v mnohých európskych štátoch základnou vysokoškolskou
učebnicou. (autor recenzie: Doc. PaedDr. Zs.Cséfalvay PhD.)
|
||
The Aphasia Therapy File
Kvalitný a zrozumiteľne formulovaný návod na terapiu afázie je pre odborníkov v praxi (logopédov,
neuropsychológov, rehabilitačných lekárov, neurológov a i.) vždy veľmi vítanou publikáciou. V publikácii
britských autoriek sú opísané rôzne prípady afatikov: od pacientov, ktorí majú výrazný deficit v expresívnej
zložke reči a preto musia používať náhradné formy komunikácie (napr. kreslenie), pacienti s ťažkosťami pri
písaní a čítaní a pacienti, u ktorých je hlavým problémom schopnosť tvoriť zmysluplné vety.
(autor recenzie: Doc. PaedDr. Zs.Cséfalvay PhD.)
|
||
Aphasia and its Therapy |
||
Psychologie myšlení a reči |
||
Neurogénne poruchy komunikace |